امروز: شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - 18 November 2017
آخرین به روز رسانی : هم اکنون

چرا خودروهای هیبریدی در ایران طرفدار ندارد

به گزارش جهان نيوز، هزینه تولید خودروهای برقی به دلیل قیمت و مدیریت باتری از هزینه تولید خودروهای احتراقی بیشتر است. بر این اساس تأکید شده پیش‌نیازهای تولید خودروی برقی فراهم شود. در کنار ایجاد زیرساخت، توانمندی در تولید باتری‌های لیتیومی از پیش‌نیازهای مهم این عرصه است. خودروسازان دولتی و خصوصی در صورتی حاضر به ساخت خودروهای برقی می‌شوند که تضمینی از بابت وجود مشتری برای این نوع خودرو باشد. چالش قیمت تمام شده و تضمین وجود مشتری مهم‌ترین موضوع مورد تأکید خودروسازان است که تنها راه حل موجود برای پرکردن این اختلاف قیمت و تشویش مردم به خرید این نوع خودرو، کمک دولت در قالب یک بسته سیاستی، حمایتی است.

 

نکات برجسته گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره توسعه ناوگان حمل و نقل برقی

مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی تولید خودروی برقی در ایران پرداخته و مهم‌ترین چالش تولید و توسعه خودروهای برقی در کشور را قیمت تمام شده، نبود تضمین لازم برای تقاضا و نبود متولی واحد در این زمینه دانسته است.

 

نبود متولی واحد برای پیشبرد و پاسخگویی درباره ایجاد زیرساخت‌ها، یکی از عوامل بسیار مهم در موفق نبودن فناوری‌های نوینی چون تولید خودروهای برقی در ایران است؛ با این وجود شرکت‌های خودروساز و دانشگاهیان طی چهار سال گذشته بیکار ننشسته‌اند و پروژه‌های مرتبطی را عملیاتی کرده‌اند.اما از آنجا که فعالیت‌ خودروسازان و مراکز دانشگاهی در این مورد تاکنون در حد پروژه باقی مانده، مرکز پژوهش‌های مجلس دلایل بی‌انگیزگی شرکت‌های خودروساز را در این زمینه موشکافی کرده است. 

 

بر اساس گزارش مجلس، یکی از نقاط اشتراک تمامی کشورهای تولیدکننده خودروی جهان بعد از ایمنی، کیفیت، راحتی، رعایت توامان دو اصل کلیدی سازگاری با طبیعت (کاهش آلایندگی) و اقتصادی بودن منابع انرژی مصرفی در خودروها است. بر این اساس فرهنگ‌سازی و ایجاد مشوق برای مصرف کننده یکی از ارکان اصلی تغییر رویکرد به سمت فناوری‌های جدید است. بهتر است یک الزام از منظر استانداردهای مصرف سوخت و آلایندگی، قبل از سوق دادن مصرف کننده به استفاده از شبکه حمل و نقل برقی مانند خودرو، اتوبوس و موتورسیکلت برقی قائل شویم.

 

تغییر رویه ابزار حمل و نقل به سبک دولت!

 

برای اینکه تولید خودرو و به طور کلی توسعه شبکه حمل و نقل برقی در کشور رواج پیدا کند، دولت باید الزامات و مشوق‌هایی را برای تولید در نظر بگیرد. دولت به جای حمایت در زمان ورشکستگی می‌تواند کمک‌های مالی خود را به هزینه‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های خودروسازی برای طراحی و تولید این خودروها اختصاص دهد. نهادهای دولتی باید در کنار حمایت‌‎های مالی، به دنبال تدوین استانداردهای ملی در حوزه وسایل نقلیه برقی باشند تا صنعت خودرو کشور در ریل استانداردهای جهانی قرار بگیرد.

 

 تبیین جایگاه مصرف کننده در توسعه شبکه حمل و نقل برقی 

 در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به اهمیت جلب نظر مصرف‌کننده برای انتخاب ناوگان حمل و نقل برقی در توسعه این بخش پرداخته شده است. چون مصرف کننده اهمیت بسیاری در تدوین استراتژی تولید خودروهای برقی دارد، بنابراین دولت باید به ایجاد زیرساخت‌های مناسب در سطح شهرها برای شارژ باتری‌های خودروها بپردازد تا از این طریق تمایل مشتریان به خرید خودروهای برقی افزایش یابد. با این وجود، اگر قیمت سوخت در کشور اصلاح و واقعی شود، به طور قطع نظر مصرف کنندگان به انتخاب چنین خودروهایی را افزایش می‌دهد زیرا یکی از مقولات اساسی در انتخاب خودروها میزان مصرف سوخت و هزینه‌های ناشی از آن است.

 

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو امیدوار است مسئولان از این مطلب پتانسیل افزایش قیمت سوخت را برداشت نکنند و فقط در صورت فراهم کردن بستر توسعه حمل و نقل برقی، قیمت سوخت فسیلی را افزایش دهند که صرفه اقتصادی خودروهای بنزینی از بین برود. از آنجا که یکی از موضوعات اساسی در صنعت خودرو بحث هزینه‌های تولید است، بنابراین تولید خودروهای برقی نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر این اساس، مرکز پژوهش‌های مجلس به هزینه بالای اولیه تولید خودروهای برقی نسبت به خودروهای احتراق داخلی به دلیل نبود فرصت و امکان تولید انبوه اشاره کرده است.

 

رانا و تیبای برقی را چند می‌فروشند؟

 

طبق گزارش مجلس، هزینه تولید خودروی برقی با تیراژ پایین (زیر ۲۱ هزار دستگاه در سال) ۳ برابر خودروی بنزینی است! بنابراین تولید یک خودروی رانای برقی، ۹۶ میلیون تومان هزینه در بر دارد که با فرض تیراژ بالا و اقتصادی و تضمین خرید خودروها، این هزینه کمتر از ۲ برابر نخواهد شد.

 

 برای خودروی تیبا هم قیمت فروش نوع برقی در تیراژ کم حدود ۶۱ میلیون تومان خواهد شد. این در حالی است که قیمت نوع بنزینی آن حدود ۲۴ میلیون تومان است و مثل رانا در تیراژ انبوه نسخه برقی آن ۲ برابر قیمت خواهد داشت.

 

رد پای باتری لیتیومی

هزینه تولید خودروهای برقی به دلیل قیمت و مدیریت باتری از هزینه تولید خودروهای احتراقی بیشتر است. بر این اساس تأکید شده پیش‌نیازهای تولید خودروی برقی فراهم شود. در کنار ایجاد زیرساخت، توانمندی در تولید باتری‌های لیتیومی از پیش‌نیازهای مهم این عرصه است. باتری ليتيومی در صنايعی مثل انواع باتری تلفن‌های همراه، انواع رايانه ها، دوچرخه، موتور سيكلت وخودروهاي الكتريكي، سامانه‌های توليد الكتريسيته تجديدپذير، پاور بانک‌ها، UPS و تأمين انرژی سيستم‌های مخابراتی و شبكه‌های تلفن همراه ، كاربرد دارد.

 

 خودروسازان دولتی و خصوصی در صورتی حاضر به ساخت خودروهای برقی خواهند شد که تضمینی از بابت وجود مشتری برای این نوع خودرو باشد. چالش قیمت تمام شده و تضمین مشتری مهم‌ترین موضوع مورد تأکید خودروسازان است که تنها راه حل موجود برای پرکردن این اختلاف قیمت و تشویش مردم به خرید این نوع خودرو، کمک دولت در قالب یک بسته سیاستی، حمایتی است.

 

مشکل بزرگتر شد؛ بی‌مهری بازار به خودروهای هیبریدی با قیمت مناسب!

با وجود تعرفه واردات نزدیک به صفر خودروهای هیبریدی، بازار خودرو نشان می‌دهد خریداران در مواجهه با این نوع خودروها با کمی مکث و تعلل، موتورهای بنزینی با تکنولوژی پایین‌تر را می‌پسندد.

 

 از دیدگاه مشتری در هنگام خرید خودروهای هیبریدی، معیار قیمت حذف می‌شود چرا که با کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی علاوه بر یکسان شدن قیمت هیبریدی‌ها با نسخه بنزینی به دلیل عدم استقبال بازار، بعضاً قیمتی پایین‌تر از نسخه بنزینی حتی با گارانتی‌های هفت ساله مجموعه باتری دارند. به نظر می‌رسد نبود پشتیبانی کافی و ناشناخته بودن موتورهای برقی در حوزه تعمیر و نگه‌داری به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های خریداران خودرو شده است. علی رغم اینکه خودروهای هیبریدی بازار از کمپانی‌های معتبر ژاپنی با سابقه کیفی خوبی هم تأمین می‌شوند اما کماکان انتظار مردم برای ایجاد زیرساخت‌ خودروهای برقی نظیر برای سهولت تعمیر و نگه‌داری حرف اول را می‌زند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

منبع خبر (سایت جهان نیوز) است و پایگاه خبرخوان اِلیـــــم در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر میدانید، خواهشمند است کد خبر را به شماره 50005959439 پیامک بفرمایید
با استناد به ماده 74 قانون تجارت الکترونیک مصوب 17/10/1382 مجلس شورای اسلامی ، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و است.


+ 0
مخالفم - 0
منبع: http://jahannews.com/news/565611/چرا-خودروهای-هیبریدی-ایران-طرفدار-ندارد
تعداد نظرات: 0
منتشر نشده: 0

ارسال نظر



کد امنیتی کد جدید

شورای امنیت ادعای عربستان درباره کمک کشوری ثالت به یمن برای حمله موشکی به ریاض را رد کرد رئیسان سه آژانس سازمان ملل(برنامه جهانی غذا، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی) پایان محاصره یمن را خواستار شدند دبیرکل سازمان ملل: بعد از این همه هشدار درباره فاجعه قرن در یمن و سکوت ها در قبال آن دیگر سرخورده شده ام مجتهد(افشاگر اسرار آل سعود): تاکنون ۹ هزار حساب بانکی در عربستان بسته شده است فایننشال تایمز: در پی بازداشت های اخیر در عربستان، پول های سرمایه گذاران عرب به سرعت در حال انتقال به سوئیس است در پی انتقاد شدید وزیرخارجه آلمان از رفتارهای رژیم سعودی با "حریری"، عربستان سفیر خود را در برلین فراخواند وزیرخارجه آلمان دیروز درباره گسترش ماجراجویی های عربستان سعودی در منطقه هشدار داده بود وزیرخارجه قطر: سیاست عربستان سعودی در برابر قطر و لبنان، بخشی از یک بازی بزرگ در منطقه است جک استراو وزیرخارجه اسبق انگلیس: عربستان مستبدترین کشور دنیاست جبهه خلق برای آزادسازی فلسطین تلاش سعودی ها را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی محکوم کرد آمریکا تمدید مجوز فعالیت دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین را به پیگیری نکردن شکایت از رژیم صهیونیستی در دیوان کیفری بین المللی مشروط کرد شرط دیگر واشنگتن از سرگیری گفتگوی فلسطینی ها با رژیم صهیونیستی اعلام شده است واشنگتن به تشکيلات خودگردان ۹۰ روز مهلت داده است تا وارد مذاکراتي جدي با رژیم صهیونیستی شود عریقات ، مذاکره کننده ارشد فلسطین: اگر دفتر ساف در واشنگتن تعطیل شود مناسبات با آمریکا را قطع می کنیم
سرخط خبرها: